A taxis fuvarszervezés piaca hatalmas, becslések szerint eléri a 10 milliárd dollárt. Az iparág dinamikus növekedését nemcsak a technológiai újítások, hanem a nemzetközi kapcsolatok is jelentősen befolyásolják. Az elmúlt időszakban egyértelművé vált, hogy

A taxis fuvarszervezői piac Budapesten továbbra is virágzó állapotban van. Az iparág legnagyobb bevételeit elérő cégek számára kulcsfontosságú a nemzetközi márkaépítés, ugyanakkor a kisebb vállalkozások is sikeresen megmaradtak a piacon. Ennek egyik oka, hogy a cégek közötti árverseny gyakorlatilag hiányzik. Minden fuvarszervező már rendelkezik saját applikációval, de a legnagyobb kihívás az, hogy a városba látogató turisták közül ki melyiket választja a szolgáltatások közül.

A budapesti taxis fuvarszervezői szektor legjelentősebb szereplői tavaly körülbelül 10 milliárd forint bevételt generáltak. Ugyanakkor az összesített nyereségük 791 millió forintra zuhant, ami azt jelzi, hogy néhány vállalat 2024-ben veszteséggel működött.

Ez a hét jelentős vállalatot,

Ez az összeg a vállalatok bevétele, ám csupán egy apró részét képezi annak, amit az emberek a fuvarokért hajlandóak kifizetni.

A pénz jelentős része a sofőrök által teljesített befizetésekből ered, amelyet a fuvarszervezés szolgáltatásaiért kapnak.

Ez lehet egy meghatározott összeg, vagy egy arányos "díj" a fuvarokért kapott bevétel alapján.

2024 nagy sztorija a taxis piacon az Uber visszatérése volt, de nem olyan formában, ahogy korábban Budapesten működtek. Emlékezetes, hogy az Uber 2016-ban vonult ki Magyarországról, mivel az év júniusában ment át az a törvény, a parlamenten, amely alapján a hatóságok 365 napon keresztül blokkolhatják a jogellenesen működő személyszállító cégek alkalmazását, ha nem hagynak fel a tevékenységgel.

Az idő múlásával világossá vált, hogy a taxizás legjobban egy olyan cég égisze alatt valósítható meg, amelynek alkalmazása a turisták tömegeinek telefonján megtalálható. Amikor az utazók megérkeznek egy új városba, hajlamosak automatikusan ezen a platformon keresztül hívni az autót. Ez a felismerés áll a Bolt magyarországi népszerűségének hátterében is, amely néhány év leforgása alatt sikeresen letaszította a trónról a korábbi piacvezetőt, a Főtaxit. Ennek fényében a Főtaxi is úgy döntött, hogy együttműködésbe lép a világszerte elismert nemzetközi branddel, az Uberrel.

A legnagyobb szereplő továbbra is a Bolt HTX Kft., amely tavaly közel 4,8 milliárd forint bevételt ért el, amely 14,8 százalékos növekedés az előző évhez képest. A cég messze legnagyobb kiadását a reklám soron számolják el, de ide tartozik a nemzetközi Boltnak fizetett brandhasználati díj, ez önmagában 2,6 milliárd forint. A személyi ráfordítások közel 460 milliót tettek ki.

A vállalat adózott nyeresége körülbelül 810 millió forintra rúg, ami alacsonyabb az előző év 1,23 milliárd forintos értékénél, de még mindig jelentős összegnek számít a budapesti taxis piacon. A cég tulajdonosai úgy határoztak, hogy az adózott nyereségen felül, az eredménytartalék rovására 1,3 milliárd forint osztalékot fognak kivenni.

A Főtaxi Zrt., amely 2024 áprilisa óta az Uber hivatalos partnere Magyarországon, tavaly 3,5 milliárd forint nettó árbevételt könyvelhetett el az értékesítéseiből, ami 9,6%-os növekedést jelent az előző évhez képest. Az anyagjellegű költségek összesen 2,4 milliárd forintot tettek ki, amelyből kiemelkedik a közvetített szolgáltatásokra fordított 940 millió forint, valamint a tanácsadásért kifizetett 470 millió forint.

Az adózott nyereség így 124,7 millió forintra módosult, ami 139 millió forintos csökkenést jelent az előző évhez viszonyítva. Ez az összeg az eredménytartalékba került, tükrözve a cég pénzügyi helyzetének változásait.

Az Uber partnere, a tavaly alapított F Mobilitás Kft. kimutatásai alapján a vállalat bevétele mindössze 15 millió forintot tett ki az előző évben.

A tavaly év végén a szövetkezeti formában működő City Taxi 306 taggal büszkélkedhetett. A cég bevétele 523 millió forintra rúgott, ami 5,6 százalékos csökkenést jelentett a 2023-as évhez képest. Ennek ellenére a vállalkozás 8,8 millió forintos adózás utáni nyereséggel zárta az évet.

A 6x6 Taxi is kiemelkedő szereplője a piacon, hiszen tavaly 540 millió forintos bevételt könyvelhetett el, ám sajnos egy jelentős, 190 millió forintos veszteséggel zárta az évet. A problémák gyökere abban rejlik, hogy bevételeik 21%-kal csökkentek, miközben a költségeik folyamatosan növekedtek. Érdemes megjegyezni, hogy a Zengő motorsporthoz szorosan kapcsolódó cég már 2022-ben és 2023-ban is veszteséges évnek tudhatta be magát.

A Taxim is a Bolt és az Uber megközelítését követi, hiszen tavaly bejelentették, hogy partnerségre léptek a Gett márkával. Bár a Taxim tavalyi bevétele 2023-hoz viszonyítva 30%-kal, összesen 169 millió forintra csökkent, a cég nyeresége viszont jelentős növekedést mutatott, elérve a 28 millió forintot.

Az MB Elit tavalyi teljesítménye figyelemre méltó, hiszen 337 millió forintos bevétellel 9 millió forintos nyereséget könyvelhetett el. Ezzel szemben a Taxi 4 továbbra is csökkentő tendenciát mutatott, hiszen bevétele mindössze 86 millió forintra esett vissza, ami csupán 1,5 millió forintos minimális profittal párosult.

A mellékelt grafikon világosan illusztrálja, hogy a taxiszszolgáltatás piacát lényegében két fő szereplő uralja.

Related posts