A fiatal generáció már közvetlen tapasztalatokat szerez a klímaváltozás hatásairól - most pedig jelentős összegeket kapnak, hogy aktívan lépjenek fel és változást generáljanak.

Stohl András harmadik komoly kapcsolata sajnos véget ért: Vica már nem csatlakozott a baráti összejövetelekhez sem - képek a legutóbbi eseményről.

A Föld bajnokai pályázatra óvodák, általános iskolák és középiskolák nevezhettek, és a kreatív zöld ötleteik komoly értéket képviselhetnek. A több mint 370 jelentkező közül 27 intézmény – köztük 14 óvoda, 8 általános iskola és 5 gimnázium – került a legjobbak közé. Ezek az intézmények most lehetőséget kapnak arra, hogy pályázataikat bemutassák az E.ON Facebook oldalán, ahol a közönség már szavazhat is rájuk. Noha a győztesek többségét egy öttagú zsűri választja ki, a közönségszavazás rendkívül fontos szerepet játszik a végeredmény alakulásában, hiszen...

A pályázatra évről évre egyre kreatívabb és változatosabb ötletek érkeznek. Az idei évben különösen izgalmas új koncepciók láttak napvilágot, melyek közül most néhányat szeretnénk kiemelni.

A Tolna megyei Decen az óvodások és tanítóik izgalmas kezdeményezéssel léptek elő, melynek célja a fenntarthatóság fontosságának hangsúlyozása baromfitartás révén. Pályázatuk keretében egy mini baromfiudvart és egy apró haszonnövénykertet terveznek létrehozni. Az ötletek között szerepel, hogy a tyúkól hátsó fala átlátszó lesz, így a gyerekek közvetlenül figyelemmel kísérhetik a baromfik mindennapi életét. Továbbá, a baromfiudvarba webkamerát is telepítenek, amely lehetővé teszi, hogy a közösségi média felületein bárki nyomon követhesse a tyúkok izgalmas kalandjait. A felesleges tojások és kiscsibék pedig olyan óvodai családokhoz kerülnek, akik vállalják a felelősségteljes gondozásukat. Ezzel a kezdeményezéssel nemcsak a fenntarthatóságot népszerűsítik, hanem a közösség összetartását is erősítik.

Egy váci általános iskola különleges kezdeményezés keretein belül Magyarország első iskolai szivacskertjét alakítja ki. Ez a kert öntözőrendszer nélküli, természetes alapú megoldásokat alkalmaz, és olyan funkciókkal bír, mint a kerti esővíz megőrzése, párologtatás, valamint hőmérséklet-szabályozás. A projekt során a gyerekek aktívan részt vesznek a folyamatban; közösen dolgoznak a talajrétegek és a terepszintek megfelelő kialakításán. Emellett fontos célkitűzés, hogy a helyi éghajlatra optimalizált, szárazságtűrő növényfajokat ültessenek a kertbe, így támogatva a fenntartható környezetet és a biológiai sokféleséget.

A megálmodott szivacskert egész évben oktatási helyszínként, kültéri tanteremként és relaxációs térként is működhet. A belvárosi iskola udvarán létesülő zöldfelület hozzájárul a levegőminőség javításához és a hősziget-hatás csökkentéséhez. A szivacskertben a gyerekek megtanulják a csapadékvíz-kezelés fenntartható módjait, a talajszerkezet szerepét, és megtapasztalják, hogyan lehet városi környezetben is visszaadni a teret a természetnek.

Egy visegrádi iskola különleges kezdeményezésbe fogott: denevérmegfigyelő-állomást szeretnének létrehozni, mivel az intézmény pincéjében számos denevér talált otthonra. A diákok célja, hogy a monitorozó állomás segítségével közelebb hozzák ezeket a csodálatos állatokat a nagyközönséghez, és elősegítsék a róluk alkotott pozitívabb szemléletmód kialakulását. Ennek érdekében interjúkat is fognak készíteni a helyi lakosokkal, hogy feltérképezzék a denevérekkel kapcsolatos ismereteiket, hiedelmeiket és esetleges félelmeiket. A fiatalok így nemcsak a vadon élő állatok védelmét népszerűsítik, hanem a közösség tudatosságát is növelni kívánják.

Egy budapesti óvodában a szelektív hulladékgyűjtés és az újrahasznosítás kerül a középpontba. Az ovisok izgalmas projekteken dolgoznak, műanyag flakonokat és tojástartókat gyűjtenek össze, hogy kreatív játékokat készíthessenek belőlük. A tervek szerint szeptember 16-án, az Ózon Világnapján, a gyerekek élőláncot alkotva védik az intézményt, hasonlóan ahhoz, ahogyan az ózonpajzs védi bolygónkat. Az Autómentes világnapon pedig felfedezik a közeli Farkas-erdőt, ahol szemetet gyűjtenek, hogy tisztábbá tegyék a környezetüket. Ráadásul egy "ne vásárolj semmit" napot is megtartanak, és családi madáretető-készítést is szerveznek, hogy még inkább közel kerüljenek a természethez.

Egy budapesti gimnáziumban izgalmas kezdeményezések zajlanak a környezettudatosság jegyében. A diákokat arra ösztönzik, hogy mélyebb megértést nyerjenek a csomagolóanyagok csökkentésének lehetőségeiről, miközben a légszennyezéssel kapcsolatos legfrissebb tudnivalókat is elsajátíthatják. Az iskola életében különleges eseményként csere-bere bazárt szerveznek, amely remek alkalmat kínál arra, hogy a felesleges vásárlások elkerülésére és a tudatos fogyasztásra hívják fel a figyelmet.

Egy debreceni középiskola diákjai lehetőséget kapnak arra, hogy saját perspektívájukból közelítsenek a fenntarthatóság kérdéséhez, mindezt kreatív és interaktív formában. A program célja, hogy a fiatalok környezettudatos szemléletét formálja, miközben aktívan bevonja őket a folyamatba, és erősíti az együttműködést a közös, fenntarthatóbb jövő érdekében. Az elképzelések között szerepel egy interaktív fali installáció, valamint diákok által készített rövid, TikTok-stílusú videók, amelyek a fenntarthatóság különböző aspektusait dolgozzák fel. Emellett kvíz sarok is várja majd az érdeklődőket, ahol tesztelhetik tudásukat, továbbá egy diákvélemény-fal is létrejön, ahol kifejezhetik gondolataikat a témával kapcsolatban. A projekt zárásaként egy fenntarthatósági délutánt terveznek, ahol a legkiemelkedőbb munkák kerülnek bemutatásra. Ezzel nemcsak a tudásukat bővítik, hanem aktívan hozzájárulnak a jövőnk védelméhez is.

A Föld bajnokai pályázat világosan rámutat arra, hogy a gyerekek környezettudatosságra való nevelése mennyire lényeges. De jogosan merül fel a kérdés: hogyan érhetjük ezt el hatékonyan? Az UNICEF ajánlásai alapján összegyűjtött javaslatainkkal biztosítjuk, hogy a folyamat sokkal egyszerűbb és élvezetesebb legyen!

Elengedhetetlen, hogy a gyerekeket mindig az életkoruknak megfelelő módszerekkel tanítsuk. Ideális, ha a környezetvédelmi ismereteket játékos formában adjuk át nekik: például újrahasznosított anyagokból izgalmas és kreatív tárgyakat készíthetnek. Ez a tapasztalati alapú megközelítés segít abban, hogy a gyerekek ne kényszerként éljék meg a fenntarthatósághoz kapcsolódó feladatokat, hanem a mindennapi élet természetes részévé váljanak számukra.

A gyerekek lelkesen kapcsolódnak a felnőttek világához, amint lehetőségük adódik rá. Fontos, hogy bemutassuk nekik, hogyan válasszunk a műanyag helyett többször használható csomagolásokat, vagy hogyan takarékoskodhatunk a vízzel a fürdés során. Emellett érdemes megismertetni őket azzal is, hogy miért érdemes inkább gyalogolni, mint autózni. Ha részt vehetnek ezekben a döntésekben, sokkal mélyebben megértik majd a környezettudatosság fontosságát és felelősséget éreznek a jövőnk iránt.

A leglényegesebb tényező kétségtelenül a példamutatás. Amikor a gyerekek azt tapasztalják, hogy szüleik és tanáraik tudatosan élik mindennapjaikat, kerülik a pazarlást, odafigyelnek a környezetükre, és felelősségteljesen választanak a vásárlásaik során, akkor ezt a magatartást természetesnek fogják tartani.

Related posts