A mezőgazdaság számára a hatékonyság növelése vált a legfőbb prioritássá - Mezőhír

A hatékonyságnöveléssel párhuzamosan a költségek csökkentése, új piacok feltérképezése és a klímaváltozással járó hatások mérséklése foglalkoztatja ma leginkább az agráriumban dolgozókat - ez derült ki az MBH Bank legfrissebb felméréséből.
Az MBH Bank által végzett reprezentatív kutatás során, mely közel 500 agrárvállalkozás véleményét tükrözi, megállapítást nyert, hogy a válaszadó cégek 85, 81 és 78 százaléka számára az alapanyag- és energiaárak növekedése, valamint a gazdasági helyzet jelenti a legnagyobb kihívást. Érdekes, hogy ezek az arányok kissé csökkentek a tavalyi évhez képest. A felmérésben újdonságként megjelent a klímaváltozás negatív hatása, amely gyorsan a negyedik helyre került: a cégek háromnegyede (77 százalék) úgy érzi, hogy ez is jelentős kihívást jelent számukra. Emellett az eddigieknél is nagyobb számban, 74, 72 és 55 százalékos arányban említették a válaszadók a munkabérek emelkedését, a növekedés fenntartását és az adminisztrációs ügyintézés terheit is, mint fontos problémákat.
A legfrissebb kutatási eredmények alapján jelentős növekedés figyelhető meg az agrárvállalkozások körében. Azoknak a cégeknek az aránya, amelyek a termelési hatékonyság növelésére törekednek, 34 százalékról 60 százalékra emelkedett. Ezen kívül a vállalkozások, amelyek új piacok és üzleti területek felfedezését vagy bővítését tervezik, több mint kétszeresére, 26-ról 54 százalékra nőtt. A kihívásokra reagálva a cégek 2024-es terveik szerint a várható 48 százalék helyett 54 százalékkal kívánják csökkenteni működési költségeiket.
A bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletága szakértőinek értékelése szerint a megkérdezettek körében elsősorban azon fejlesztések iránt mutatkozott erős szándék, amelyek gyors megtérülést hoznak a költség- és kockázatcsökkentés, a klímaváltozás negatív hatásainak kezelése és az energiaátállás területén. Huszonháromról 32 százalékra emelkedett például azon vállalkozások aránya, amelyek energiahatékonysági beruházásokat vettek tervbe. Hasonlóképpen szignifikánsan emelkedett (16-ról 27 százalékra nőtt) a digitalizációt, az automatizációt előmozdító fejlesztések iránti érdeklődés.
A legfrissebb adatok szerint a cégek körében jelentős növekedés figyelhető meg az új termékek és szolgáltatások fejlesztésére irányuló szándékban: míg korábban csupán 14 százalék tervezett ilyen irányú lépéseket, mostanra ez a szám már 26 százalékra emelkedett. Ezzel párhuzamosan a nagyobb marketingköltségek vállalását fontolgatók aránya is több mint kétszeresére nőtt. Az Európai Unió Közös Agrárpolitikája keretében elérhető beruházási pályázatok népszerűsége is fokozódott, hiszen a tervezők aránya a korábbi 43 százalékról 47 százalékra emelkedett a 2025 első felére vonatkozóan.
"A legfrissebb felmérésünk megerősíti, hogy az utóbbi években tapasztalt kedvezőtlen piaci és termelési körülmények következtében a termelési hatékonyság növelésére irányuló fejlesztések kerültek a középpontba. Az olyan korszerűsítések, amelyek erősítik az ágazat ellenálló képességét a változó alapanyag-, energia- és terményárak, valamint az import kihívásaival szemben, egyre fontosabbá váltak. Emellett ezek a lépések válaszokat adnak a fenntarthatóságot érintő kérdésekre is" – nyilatkozta Hollósi Dávid, az MBH Bank Agrár- és Élelmiszeripari Üzletágának ügyvezető igazgatója, hangsúlyozva, hogy a megfelelő finanszírozási háttér hozzájárulhat az agrárium jövőjének hosszú távú megerősítéséhez.
A felmérés mindezekkel összefüggésben vizsgálta a különböző banki termékek népszerűségét is. Bár az agrárvállalkozások körében továbbra is a vállalkozói számlacsomag a legelterjedtebb banki termék (96 százalék), jelentősen, 17 százalékponttal emelkedett a bankkártyával rendelkező agrárvállalkozások aránya: már négyből három cégnek (77 százalék) van. Szignifikánsan nőtt a befektetési alapok, illetve a faktoring szolgáltatások iránti érdeklődés, egyelőre azonban még így is 10 százalék alatti az igénybevételük.
A legkeresettebb hiteltermék továbbra is az Agrár Széchenyi Kártya, amely a legfrissebb felmérések alapján a mezőgazdasági vállalkozások körében minden harmadik cégnél megtalálható. Az elmúlt év során az ezen kártyát birtokló vállalkozások aránya 26%-ról 32%-ra emelkedett. Emellett a mezőgazdasági beruházásokhoz kapcsolódó Agrár Széchenyi Beruházási Hitel MAX+ népszerűsége is nőtt, akárcsak a forgóeszközhitelt igénybe vevő cégek száma, amely 11%-ról 14%-ra ugrott. Összességében a mezőgazdasági vállalkozások körülbelül fele használ valamilyen formában hitelt.
Friss híreink között említést nyert a legutóbbi banki felmérés, amely az agrárium üzleti hangulatát vizsgálta. Az AgrárTrend Index adatai szerint a mezőgazdasági szektor optimizmusa sajnos csökkent, és a jövőbeli kilátások borongósabbá váltak.