A közelgő időszakban a boltok a legdinamikusabb szezonra készülnek, amely az elmúlt évek során talán a legnagyobb kihívásokkal és lehetőségekkel teli.

Bár az utolsó hétre jellemző vásárlási láz még hátravan, hétköznapokon se ritka, hogy tele vannak a nagyobb bevásárlóközpontok. Mindez pedig egyértelműen azt jelzi, ha nem is tűnt el nyomtalanul a magas infláció okozta fogyasztói óvatoskodás, de határozottan oldódik. Ez pedig mind a magyar gazdaság, mind a kiskereskedelmi szektor számára a karácsonyi szezonra nézve jó hír - írja a Világgazdaság.
Kozák Tamás, az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) főtitkára a Világgazdaságnak kifejtette, hogy bár korábban akadtak kisebb zökkenők, az októberi kiskereskedelmi statisztikák és a korai tapasztalatok világosan pozitív jeleket mutatnak. Ezek alapján a jövőbeni kilátások bizakodásra adnak okot.
Szeptemberben váratlanul kedvezőtlen hírek érkeztek a kiskereskedelmi forgalom terén. Bár március óta láttunk egy fokozatos helyreállást, az ősz első hónapjában hirtelen 1,4 százalékos csökkenést regisztráltak havi összehasonlításban. Ennek következtében az éves növekedési ütem visszaesett az év eleji szintre, mindössze 1,7 százalékra.
Októberben azonban újabb fellendülést tapasztaltunk, ahol a kiigazított adatok szerint a volumen 3,6 százalékkal nőtt. Bármennyire is meglepőnek tűnt kezdetben a Központi Statisztikai Hivatal magyarázata, végül a statisztikusoknak lett igazuk, amikor kijelentették, hogy a szeptemberi visszaesést az árvízhelyzet okozta.
Bár az első hat hónapban a megtakarítási kedv növekedése erőteljesen hatott a kiskereskedelmi szektor kilátásaira, a szakértő véleménye szerint az ősz folyamán ez a tendencia jelentősen megváltozott. Már a Black Friday alatt is egyértelműen látszott, hogy a magyar vásárlók ismét bátrabban költenek, különösen bizonyos termékcsoportok esetében, ami bizakodásra ad okot a jövőbeni piaci helyzetet illetően.
Kozák Tamás értesítette, hogy október hónapban a forgalom 1,2 százalékkal túlszárnyalta a szeptemberi adatokat. Ez a kedvező tendencia reményeink szerint folytatódni fog az év hátralévő részében is.
Ha kicsit optimista vagyok, akkor azt mondom, hogy öt százalék is lehet - mondta a decemberi forgalom várható növekedéséről. Az ettől nagyobb volumen bővülést szerinte nem reális elvárni az ágazattól. Az viszont biztos, a decemberi forgalom két-három százalékkal mindig erősebb, mint az átlag, a december a legerősebb november után. Ami azt jelenti, hogy a decemberi bevásárlások hatása már november közepétől érződik.
Nemcsak az OKSZ főtitkára, hanem a kiskereskedelmi szektor szereplői is egyre optimistábbak a piac helyzetét illetően. A Lidl például közvetlenül az adventi időszak kezdetén azt nyilatkozta kérdésünkre, hogy a lefelé vásárlás jelensége már nem jellemző. Ez a változás különösen figyelemre méltó, hiszen 2022-ben, amikor az infláció robbanásszerűen megemelkedett, a fogyasztók gyakran a gyengébb minőségű és saját márkás termékek felé fordultak, hogy spóroljanak.
A legutóbbi trendek azt mutatják, hogy a népszerűségi lista élén álló termékek mellett a prémium árkategóriájú márkák iránti érdeklődés is felerősödött. Az Aldi üzleteiben az őszi hónapok során folyamatosan növekvő vásárlói keresletet regisztrált, és a cég várakozásai szerint ez a pozitív tendencia az év hátralévő részében is kitart vagy akár tovább is fokozódik – áll a rivális cég nyilatkozatában.
Tehát a két jelentős diszkontlánc megerősíti azt, amit Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter is hangsúlyozott a parlament gazdasági bizottságának éves meghallgatásán. Az állítás szerint, a fogyasztás, minden ellentétes híresztelés ellenére, valójában helyreállt.