Elindultunk a négykerekű tabletek világába, most már a beszállítóknak is ideje felpörögniük!
Az új autók egészen mások, mint akár a 15 évvel ezelőttiek, sokan vissza is sírják a V12-es vagy legalább V6-os erőgépeket. Egyértelmű, hogy mindez nem csak az autóipar nagy szereplőire van hatással, hanem mindannyiunk életére. Az autóipar a szoftverek vezette átalakulás korszakába lépett - állapítja meg a Boston Consulting Group (BCG) friss tanulmánya.
A ma és holnap autói egyre inkább személyre szabható, intelligens eszközök (más néven software-defined vehicles, vagy SDV-k), amik képesek kommunikálni a sofőrrel és az utasokkal, egymással és a környezetükkel. Az új technológia a tervek szerint növeli a kényelmet és a közlekedés biztonságát is javítja. Az autósok számára például olyan új lehetőségek nyílnak meg, mint a járművek szoftvereinek vezeték nélküli frissítése, a vezetést támogató és az autonóm vezetési technológiák vagy az intelligens infotainment rendszerek használata. A szoftverek szerepe az autóiparban exponenciálisan növekszik. A BCG előrejelzése szerint
Az autóipari szoftverek és elektronika piaca az előrejelzések szerint drámai növekedésnek indult: a jelenlegi 320 milliárd dollárról 2035-re várhatóan négyesére, azaz 1200 milliárd dollárra emelkedik. E változások mögött a technológiai fejlődés, az elektromos járművek elterjedése és az autonóm vezetési megoldások iránti kereslet áll.
A piac körülbelül 60 százaléka elérhetővé válik a beszállítók számára, ami jelentős lehetőségeket kínál. A BCG elemzése szerint a felhasználói élmény ma már magában foglalja az ember-gép interfészt, a belső kényelmi funkciókat, továbbá a passzív és aktív biztonsági, valamint vezetéstámogató rendszereket. E rendszerek felügyelete főként az autógyártók kezében marad, akik komoly befektetéseket eszközölnek a felhasználói elköteleződés javítására irányuló szoftverfejlesztésekbe. A gyártók nemcsak az e-mobilitás területén, hanem a járműdiagnosztikában, az autó által nyújtott élményben, valamint a márka megkülönböztető jegyeiben is pénzügyileg profitálnak.
Mi a helyzet a beszállítókkal?
Az első szintű beszállítók, akik hagyományosan mechanikai és elektronikai alkatrészeket szállítottak, most szembesülnek azzal a kihívással, hogy szoftverfejlesztési képességeiket is fejlesszék. A széttöredezett ellátási láncok miatt az autógyártók egyre inkább elvárják a beszállítóktól, hogy integrált, a járművek új funkcióit, az autonóm vezetést, vagy éppen a fejlett infotainment rendszereket támogató szoftvermegoldásokat kínáljanak. Mi több, idővel minden hardver-intenzív autóalkatrész, legyen az akár a lökhárító, a szélvédő, a gumik, vagy a tengelyek, mind "okos" lesz, ha még most nem is az.
A legnagyobb hatású technológiai vállalatok, mint a Microsoft, az Nvidia és az Amazon, már most felismerik a jövő kihívásait, és komoly konkurenciát jelentenek a hagyományos beszállítók számára. A BCG legfrissebb kutatása alapján a klasszikus beszállítók magabiztosan állítják, hogy fel tudják venni a harcot ezzel a változó környezettel, azonban a BCG elemzése szerint a helyzet nem ennyire egyértelmű.