Az Astra munkavállalói egy olyan kezdeményezést indítottak, amelynek célja, hogy kedvezőbb elbocsátási feltételeket érjenek el.

Csütörtök reggel Mihai Pașca, Arad megye prefektusa, Alexandru Molnar, az Arad Megyei Munkaerő Ügynökségtől (AJOFM) a Greenbrier Románia - Astra Rail Industries Arad vezetőségével, továbbá a BNS-Industrial és az Unitas szakszervezet képviselőivel találkozott, és egyeztetett az aradi vagongyár leállása miatt munka nélkül maradó közel hétszáz alkalmazott sorsáról és helyzetéről.

A prefektusi hivatal legutóbbi közleményében kifejezte támogatását a vállalat és annak munkavállalói iránt. A hivatal javaslatot tett arra, hogy a találkozón részt vevő felek kedden vegyenek részt az Aradi Szociális Párbeszéd Bizottság ülésén. Az ülés középpontjában a munkahelyüket elvesztett alkalmazottak munkaviszonyának megszüntetésével kapcsolatos körülmények és feltételek állnak majd. A szakszervezetek, munkaadók és aradi vállalatok képviselői lehetőséget kapnak, hogy megosszák véleményüket és tapasztalataikat, valamint konstruktív párbeszédet folytassanak a kialakult helyzetről.

A prefektus nyilatkozata szerint: "Értesítjük a kormány titkárságát, valamint a munkaügyi és gazdasági minisztériumot az Astra Rail Arad gyárában bekövetkezett fejleményekről és a kialakult szituációról. Mély aggodalommal figyeljük a gyár munkavállalóinak sorsát, akik az ország legképzettebb szakemberei közé tartoznak a saját területükön. Szándékunk, hogy aktívan hozzájáruljunk a legoptimálisabb megoldások kereséséhez, figyelembe véve a munkavállalók és családjaik jövőjét."

Az Astra szakszervezeti képviselője szerint a gyár dolgozói a munkaszerződésük alapján kéthavi kompenzációs juttatásra jogosultak. Azonban, mivel a gyár nem áll csődhelyzetben és pénzügyi szempontból is stabil, sőt, a cég romániai másik két gyára is zavartalanul üzemel, a szakszervezet képviselője úgy véli, hogy az elbocsátás előtt állók számára kedvezőbb végkielégítési csomag is elérhető lehet. A javasolt csomag javítását azzal is indokolják, hogy a vállalat tavaly, amikor a fizetésekkel kapcsolatban tárgyaltak, azt állította, hogy gazdasági szempontból sikeres évet zárt, így a gyár bezárásának valódi okai továbbra is rejtélyesek. Egyes vélemények szerint politikai motivációk állhatnak a háttérben, illetve a gyár telkének értékesítési szándéka is szerepet játszhat. A bezárás okai Florica Vasilescu, az Országos Szakszervezeti Tömb (BNS) vezetője számára is zavarosak. Elmondása szerint a gyár vezetőjével folytatott beszélgetések során nem merült fel a bezárás lehetősége, még akkor sem, ha a telek eladására kerülne sor. A szakszervezeti tömböt korábban biztosították arról, hogy a gyár továbbra is folytatja tevékenységét.

A gyár alkalmazottai, akik elbocsátás előtt állnak, májusban megkapják a felmondási értesítéseiket. A tervek szerint június 26-án és 27-én hivatalosan is megszűnnek a munkaszerződéseik. Az érintett munkavállalók úgy vélik, hogy még körülbelül két hónapnyi munkára van lehetőségük a gyárban, mivel néhány, még befejezésre váró vagon gyártása zajlik. Ezen időszak alatt a munkások szakszervezete több megbeszélést tervez a gyár vezetésével, hogy a dolgozók számára kedvező végkielégítést tudjanak kiharcolni.

A gyárnál elbocsátásra váró munkavállalókat a helyi polgármester és Sergiu Bîlcea, a megyei tanács alelnöke is biztosították támogatásukról. Ezen túlmenően, a Nyugati ipari telepen működő Joyson vállalat képviselői is kifejezték szolidaritásukat az elbocsátás előtt álló munkatársakkal.

Related posts