Kreatív Online – A Coca-Cola zöld marketing üzeneteit újraértelmezi, köszönhetően a közös európai kezdeményezésnek.

A Svéd Fogyasztóvédelmi Hatóság és a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) közös erőfeszítése révén léptek fel a The Coca-Cola Company (Coca-Cola) nem egyértelmű címkézése ellen, a Fogyasztóvédelmi Együttműködési Hálózat (CPC) keretein belül, amely az európai fogyasztóvédelmi hatóságokat tömöríti. A Coca-Cola, mint a globális üdítőitalok gyártója, elkötelezte magát amellett, hogy a jövőben átláthatóbb és pontosabb üzeneteket alkalmaz a termékei címkéin, és ennek megfelelően módosítja kereskedelmi kommunikációját is.
A CPC fellépésének következményeként a Coca-Cola 6-18 hónapon belül, a vállalások elfogadásától számítva, az egész Európai Unió területén:
A globális vállalkozás ezen kívül - a vállalások elfogadását követő 3 hónapon belül - gondoskodik arról, hogy honlapján és közösségi média platformjain futó kereskedelmi kampányai a jövőben hűen tükrözzék a vállalások tartalmát. A CPC folyamatosan nyomon követi a kötelezettségvállalások teljesítését.
A Magyar Nemzeti Versenyhatóság 2024 nyarán eljárást kezdeményezett a Coca-Cola HBC Magyarország Kft., a Coca-Cola Magyarország Szolgáltató Kft. és kapcsolódó vállalkozásaik ellen. Az eljárás alapját az képezi, hogy a hatóság gyanúja szerint a Naturaqua ásványvizek és üdítőitalok címkéin, valamint kereskedelmi kommunikációjukban olyan állításokat tettek, mint például "Hasznosíts újra 100%-ban újrahasznosítható PET palack vagyok" és "100%-ban újrahasznosítható". Ezen kijelentések valószínűleg félrevezették a fogyasztókat. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jelenleg is folyamatban lévő eljárása független a CPC fellépésétől. Emellett a GVH a versenyfelügyeleti eljárás megkezdésével egy időben eljárást indított a Szentkirályi Magyarország Kft. és a Fonte Viva Kft. ellen is.
A Gazdasági Versenyhivatal évek óta kiemelten foglalkozik az ún. "zöld állításokkal". Ennek keretében 2024 januárjában publikálta a zöld állításokat vizsgáló piacelemzését, amely rávilágított többek között arra, hogy sok esetben nem egyértelműek, zavarosak a zöld reklámüzenetek, a fogyasztók jelentős része pedig nincs tisztában az egyes állítások és jelölések pontos tartalmával, illetve jelentésével. A nemzeti versenyhatóság egyúttal javaslatokat is megfogalmazott mind a jogalkotó, mind vállalkozások, és még a jogalkalmazók számára is. A GVH korábban a vállalkozásokat segítő tanácsait is összefoglalta a zöld marketing útmutatójában.
A témához kapcsolódik, hogy a GVH tudásmegosztó rendezvénysorozata, a Magyar Compliance Akadémia (MCA) következő, május 27-i eseményén a zöld állítások, illetve a zöld megfelelés kerül majd a középpontba.