A németek körében is csökken az új autók iránti kereslet, és ez a tendencia Európát egy új Kubához hasonlítja.

A Havanna-effektus egyre inkább teret hódít Európában: az EU legnagyobb autópiacán már nemcsak az új autók eladása csökkent, hanem a használt járművek forgalma is felülmúlta az újakét.
Valóra válhat a "Havanna-effektus", amit az elektromos autók híres németországi kritikusa, Fritz Indra professzor öt évvel ezelőtt megjósolt. Az autókat egyre hosszabb ideig használják a tulajdonosaik, 10,3 éves átlagéletkorukkal már a német autók is idősebbek, mint valaha.
A Közlekedésbiztonság által szemlézett elemzés szerint ha drágulnak az autók és korlátozzák bizonyos technológiák használatát, a tulajdonosok a legkézenfekvőbb dolgot fogják tenni, azaz nem cserélnek autót. Az általában hét-nyolcéves újautó-vásárlási ciklus így megszakad, mert a vásárlók megtartják régi autóikat - jósolta Fritz Indra még 2020-ban.
Emlékezetes, hogy Kubában ötven évre konzerválta az autóflottát a kommunista tervgazdaság szigora és az USA embargója. Az 50-es évekből származó amerikai kocsik az utcakép részévé, és ezzel Kuba jelképeivé váltak. A Cadillacek, Oldsmobile-ok és Chevrolet-k, az Eisenhower-korszak autói több mint fél évszázadon át szolgáltak a kubai közutakon. De a havannai szabadtéri autóskanzen nem a műszaki értékek megőrzésének a jelképe, hanem a nyers kényszerűségé.
Most a politikailag kikényszerített elektromobilitás és a gazdasági bizonytalanságok eredményezhetik ugyanezt. Egy másik ebbe az irányba mutató tendencia, amely valószínűleg 2025-ben is folytatódik, a magánvásárlások csökkenő aránya a német újautó-piacon. A magánszemélyek aránya az elmúlt öt évben folyamatosan csökkent, és tavaly 32 százalékon állt, ami a valaha megfigyelt legalacsonyabb éves érték - írta az Automobilwoche. A várakozások szerint a német használtautó-piac idén is erősebb lesz, mint az új autóké.
Teljesen érthető, hogy a németek, akik büszkék autóiparukra, aggódnak a helyzet miatt. Magyarországon azonban már jó ideje hatalmas különbség figyelhető meg az új és használt autók eladása között. 2024 során itthon 121 607 új autót helyeztek forgalomba, míg a használtpiacon soha nem látott mértékben, több mint 900 ezer tranzakciót jegyeztek fel.