Megérkezett a Renault új vezérigazgatója, aki előtt hatalmas kihívások állnak -- Totalcar

Francois Provost veszi át a Renault vezetését, miután az előző vezér, Luca de Meo a luxusmárka Keringhez került. A váltás épp akkor történik, amikor a Renault-nak komoly kihívásokkal kell szembenéznie: stagnáló kereslet, fokozódó verseny és egy frissen kiadott profitfigyelmeztetés árnyékolja be az év második felét.
Provost veteránnak számít a Renault-nál. Eddig a vállalat partnerségi kapcsolataiért felelt és kulcsszerepet játszott a 2022-es átalakítási terv és az Ampere villanyautós üzletág létrehozásában. Kevésbé termékfókuszú vezető, mint elődje, viszont jól ismeri a globális működést és a francia állami háttérrel rendelkező cégcsoport politikai-gazdasági ökoszisztémáját is.
A Renault júniusi eladási mutatói gyengébbre sikerültek, ezért a vállalat kénytelen volt lefelé módosítani az idei pénzügyi várakozásait. Közben a versenytársak, különösen a kínai autógyártók, egyre fokozódó nyomást gyakorolnak az európai piacra. Mivel a Renault eladásainek több mint 70%-a Európában történik, a kontinens gazdasági lassulása különösen kedvezőtlen hatással van a cég teljesítményére. E helyzetben Provost feladata, hogy erősítse a Renault pozícióját a feltörekvő piacokon, valamint felkeltse az érdeklődést a Futurama névre keresztelt új stratégiával.
A Renault már hosszú évek óta szoros együttműködést folytat különböző külső partnerekkel: például a Geely-vel Dél-Koreában, valamint a Volvóval közösen dolgozik elektromos haszongépjárművek fejlesztésén. Bár ezek a partnerségek pénzügyi előnyöket kínálnak, a szakszervezetek félelmei között szerepel, hogy a vállalat technológiai függetlensége csorbulhat. A legnagyobb aggodalom a Stellantis és a Renault lehetséges összeolvadásával kapcsolatos, amelyről folyamatosan pletykálnak, majd azt határozottan cáfolják.
Provostnak komoly feladat vár rá, hiszen vissza kell nyernie a befektetők bizalmát – a cég piaci értéke jelenleg mindössze 10 milliárd euróra rúg, míg a Stellantis már 23 milliárd eurónál tart. Ennek fényében a cég egy igencsak ambiciózus modelloffenzívát tervez: idén hét új típus és két átalakított modell érkezik, köztük az új Renault 4 és a Dacia Bigster. Jövőre pedig további nyolc új bemutatóra készülnek.
A kishaszonjármű-piac, amely korábban a stabilitásáról volt híres, most komoly nehézségekkel küzd: az eladások 29 százalékkal csökkentek az év első felében. Eközben a Nissan és a Renault közötti partnerség is változóban van: a Renault fokozatosan csökkenti részesedését a japán autógyártóban, de egyelőre még vár a megfelelő pillanatra, hogy újabb részvénycsomagokat kínáljon. Érdekes helyzet, hogy a Renault nem támogatta a Nissan-Honda együttműködési javaslatot, mivel a feltételek nem bizonyultak elég vonzónak számukra.
Provost nem a feltűnő marketingfigurák közé tartozik, de talán éppen erre van szüksége a Renault-nak jelenleg: egy kitartó, technokrata személyiség, aki a háttérben hatékonyan tudja irányítani a folyamatosan felmerülő problémákat – feltéve, hogy megkapja a szükséges támogatást.