Egyedi magyar produkciónkat a nemzetközi színtérre is szeretnénk eljuttatni - MMOnline.

Egy különleges és izgalmas vállalkozásba vágott bele a Friends Club Hungary rendezvényszervező és produkciós csapata. 2025. november 27-én, az MVM DOME impozáns falai között saját kezdeményezésük alapján megvalósítanak egy ötórás Depeche Mode koncertet, amelyben több mint 140 tehetséges magyar művész és alkotó lép fel. A koncert mögötti háttér, a felmerülő kihívások, a nemzetközi ambíciók és a rendezvénypiac aktuális helyzete kapcsán Petke Balázst, a Friends Club Hungary társalapítóját kérdeztük.

A kiemelt fotón, balról jobbra, a Friends Club Hungary alapítóit láthatjuk: Petke Balázs, Szabó Dániel és Sallai György.

Az ötlet, hogy Depeche Mode tribute koncertet szervezzünk, egy különleges pillanatból fakadt. A zenekar ikonikus dalai mindig is inspiráltak minket, és az a vágy, hogy megosszuk ezt a szenvedélyt másokkal, elindította a folyamatot. Egy baráti összejövetelen, ahol a Depeche Mode legnagyobb slágereit hallgattuk, felmerült bennünk a gondolat: miért ne ünnepelhetnénk meg együtt ezt a legendás zenét egy különleges esemény keretein belül? A célunk nem csupán a nosztalgia felidézése volt, hanem egy olyan élmény megteremtése is, amely összeköti a régi rajongókat és új generációkat, miközben a zenekar örökségét tovább éltetjük.

- Cégünkön, a Friends-en belül - amelyet két cégtársammal együtt alapítottunk 14 éve - én a kezdetektől fogva az egyedi színpadi produkciók megvalósításán dolgozom. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy táncművészeti pályámat követően így továbbra is azzal foglalkozhatok, az lehet a munkám, amit igazán szeretek. Mindhármunkat ugyanaz a filozófia jellemez, ebben teljesen egyek vagyunk, azaz az üzleti életben is minden esetben az első érv, ha belefogunk valamibe, az a szenvedély. Ha az megvan, akkor nagy eséllyel belevágunk az adott projektbe, természetesen megvizsgáljuk üzleti szempontból is, de mi abban hiszünk, ha valami igazán közel áll a szívünkhöz, abba érdemes belevágnunk, mert a munkafolyamat egyrészt élvezetes lesz, másrészt előbb utóbb majd üzletileg is meg fog állni a lábán - amennyiben nem tévedünk nagyot a közönség igényeivel kapcsolatban. Ez tökéletesen igaz a 101 Hang koncertünkre is. Tíz éves koromtól kezdve áthatja életemet a Depeche Mode (DM) zenéje. Színpadi rendezőként tudtam mindig is, hogy lesz, kell, hogy legyen dolgom a Depeche Mode-al. Valahogy mindig egyértelmű volt. A produkció jellege, felépítése még nem, a kirajzolódó kép évről évre változott a fejemben, de végül a mostani, végső forma adta magát, hiszen egyre több egyedi zenei produkción dolgoztunk az elmúlt években, Riederauer Richárddal a Nemzeti Férfikar vezetőjével. Egyre jobban összecsiszolódtunk. Ricsi szerintem fantasztikus zeneszerző és ugyanolyan kíváncsisággal tekint a kultúrára, a világra mint én. Imádja a könyveket, a zenét, minden érdekli és ezáltal nagyobbra tudja nyitni az ollót, ha inspirálódni szeretne. Így nem is csodálkozom, hogy a komolyzene világából érkezve, simán beleveti magát egy olyan kalandba, amely az elektronikus zenei atmoszféráról, a nyers rock hangzásról és szuggesztív, vészjósló balladákról szól. Mert a DM világában ilyen ajtókat nyithatunk. Szóval, számomra a Ricsi kulcsfontosságú alkotótárs. Közben pedig szép lassan az évek során a többi mozaikdarab is a helyére került és eljutottunk ahhoz a pillanathoz, amikor cégtársaim biztatása és támogatása mellett már nem tudtam elmenni, én is úgy voltam vele, oké, tényleg itt az idő, vágjunk bele!

- Mi a célotok ezzel a rendezvénnyel?

- Magyarország a DM rajongótábort tekintve egy Depeche Mode ország. Nálunk hihetetlenül erős és intenzív az a szeretet, amely az együttesre irányul. Nekik szeretnénk egy egyedi és felejthetetlen koncertélményt létrehozni. Színpadra vinni egy koncertet, amely egy pillanatig sem akar Depeche Mode-á válni, de megidézni őket egy különlegesen gazdag hangzásvilággal - annál inkább! Mert bár az alcímben szerepel a "tribute" meghatározás, a 101 Hang esetén mégsem egy klasszikus értelemben vett átdolgozásról van szó, hanem arról, hogy a szimfonikusok és a férfikar segítségével, egyfajta reflektorfényt irányítunk a Depeche Mode zenéjének mélyebb, rejtettebb rétegeire. Mintha új szögből világítanánk meg valamit, amit már ismerünk és így új részletek válnak láthatóvá. Ez a nagyszabású performansz ugyanakkor egy szerelmeslevél is egyben a Depeche Mode-nak címezve. Egy magyar összefogásból megszülető koncert, amely reméljük, bemutatkozhat majd más országok színpadain is az elkövetkezendő években.

Mi az, ami a legnagyobb nehézséget okozza a szervezés folyamatában?

- Nem is a szervezés részét emelném ki igazán, inkább a projekt monumentalitásából fakadó kihívásokat. Egyszerre kell helyt állni és hatékonynak lenni több fronton is. Egyszerre építünk egy globális figyelemre szánt/megálmodott brandet, mellette próbáljuk részletgazdagon kibontani a produkció jellegét és háttér részleteit a kommunikációs kampány során, és persze készítjük elő a közel 150 fős stábbal bíró produkciót egy kivételesen izgalmas és hatalmas színpadi látvánnyal.

- Mi jelentené számotokra a sikert a novemberi koncert kapcsán?

Úgy érzem, hogy Gyuri és Dani nevében is kifejezhetem a gondolataimat. A siker egyik fontos összetevője természetesen a rajongók bizalma, akik eljönnek a koncertünkre. Tehát, legyünk minél többen ezen a különleges fekete ünnepen! A siker másik kulcsa pedig maga az élmény, amit november 27-én szeretnénk átadni a közönségnek. Saját nézőpontomból a siker számomra annyira egyszerűsíthető, hogy ha sikerül megalkotni és elmesélni azt a történetet, ami a fejemben él, és ez az elképzelés valósággá válik, máris elégedett vagyok. A többi pedig a közönség döntése, amire már nem tudok hatni. Az alkotói folyamat során sosem az a szempont vezet, hogy mik azok az elemek vagy trükkök, amelyek biztosan elnyerik a közönség tetszését. Az efféle megközelítés számomra kizárt. Sokkal izgalmasabb, ha a saját utamat járom, megőrzöm az önazonosságomat, kísérletezek, és bátran bízom a saját történetemben, mintsem a már bevált formulákra támaszkodva, egy biztonságosabb, ámde kiszámíthatóbb úton haladni. Ha filmdirectorként képzelhetném el magam, inkább a független filmesek közé tartoznék, akik kisebb költségvetéssel dolgoznak, de cserébe szabadabban alkothatnak, mint a nagy stúdiók által irányított, hatalmas büdzséjű filmkészítők. Számomra az alkotás szabadsága a legfontosabb, és ezt szeretném a koncerten is megjeleníteni.

- Úgy tudom, a terveitek között szerepel, hogy ezzel a produkcióval a nemzetközi piacon is megjelentek. Hova vinnétek el a koncertet, hol tart ennek a szervezése?

Számos szomszédos ország szerepel a terveink között, de egyelőre nem kívánunk részletekbe bocsátkozni, már csak a babona kedvéért sem. Viszont biztosan dolgozunk az előkészületeken, és szeretnénk több szervezőt, valamint potenciális partnert meghívni a novemberi bemutatóra ezekből a célországokból.

- Szoktunk külföldi koncertek szervezéséhez partnereket bevonni? Mennyire bonyolult őket megtalálni és közösen dolgozni velük?

- Nehéz, mindenképpen nehéz megtalálni őket, de szerencsére van segítségünk olyan barátok, munkapartnerek részéről, akik rendelkeznek helyi ismeretséggel, tapasztalattal az adott országokban. A legfontosabbnak az ideális helyi marketing ügynökség megtalálását tartjuk, egy olyan csapatét, akik szintén tudnak szenvedéllyel kapcsolódni a Depeche Mode-hoz és olyan részletesen tudják kibontakoztatni a kampányunk tartalmait, elemeit, ahogyan azt mi is próbáljuk tenni hazai terepen.

- Magyarországról indulva mi jelenti a legnagyobb kihívást a nemzetközi színtéren? Hogyan tudjátok megugrani ezeket az akadályokat?

Elengedhetetlen, hogy a megfelelő országot válasszuk ki az első lépésben, olyan helyet, amely a DM iránti szenvedéllyel bír, hasonlóan Magyarországhoz. Olyan országra van szükségünk, ahol a DM fanatikusok szintén fogékonyak a 101 Hang koncertjeire. A következő lépés a megfelelő marketing csapat felkutatása és egy közös együttműködés kialakítása. Jelenleg igazából csak eddig a pontig jutottunk el a gondolatainkban; most a november 27-i eseményre összpontosítunk teljes erőbedobással. Amikor elérkezik a külföldi koncertek előkészítésének ideje, az már egy izgalmas kihívás lesz, amelybe teljes lelkesedéssel fogunk belevetni magunkat. Jó lenne már ott tartani, de egy kicsit mégsem, hiszen már most is rengeteget tanulunk és élvezünk, ezért inkább minden pillanatát megéljük a jelen kreatív folyamatának és szervezésének.

- A siker érdekében nyilván erős marketing aktivitásra és márkaépítésre is szükség van. Milyen stratégiátok van erre, milyen eszközöket használtok?

Ez a pillanat számomra az egyik legmeghatározóbb élmény. Hihetetlen érzéssel tölt el, amikor részt veszek a csapatmegbeszéléseken, és körülnézve annyi tehetséges és szenvedélyes embert látok. Kovács Zsuzsi, a projektvezetőnk, Dancsok Regi, a PR felelős, Bán Betti, a social marketinges, és Nébald Zsófi, aki a szponzorációkért felel – mindannyian egyedi tehetségek, akik külön-külön is hozzájárulnak a közös munkánkhoz. Hétről hétre együtt alkotjuk meg a közös történetünket. A kampányunk nem csupán egy egyszerű plakátokra és szlogenekre épülő ötlet volt; sokkal inkább egy sokoldalú, tényfeltáró és werk hangulatú megközelítést szerettünk volna. Riportfilmek, interjúk, trailer rövidfilmek, werkfotók a produkciós forgatásokról – mindezek segítségével szeretnénk bemutatni produkciónk gazdag identitását és "személyiségét". Az újonnan induló produkciónk kapcsán a legfontosabb feladatunk, hogy minél több információt osszunk meg a közönséggel, hogy ők maguk dönthessék el, bíznak-e a 101 Hangban, és hogy jegyet vásárolnak-e az MVM Dome-ba.

A hazai rendezvényszervezői piac jelenlegi helyzete összetett és dinamikusan változó. Az utóbbi évek tapasztalatai, különösen a világjárvány következményei, jelentős hatással voltak a szektorra. Most, hogy a korlátozások enyhültek, a piac újraéledése tapasztalható, de számos kihívás még mindig fennáll. A legnagyobb kihívások közé tartozik a verseny fokozódása, hiszen sok új szereplő lépett be a piacra, miközben a meglévő cégek is próbálnak alkalmazkodni az új körülményekhez. Emellett a költségek növekedése, különösen az infláció miatt, komoly problémát jelent a rendezvények megszervezésében. Az ügyfelek elvárásai is változnak: a fenntarthatóság és a digitális megoldások iránti igény növekszik, amit a rendezvényszervezőknek figyelembe kell venniük. Ennek ellenére a piac tele van lehetőségekkel is. A technológiai fejlődés lehetővé teszi a rendezvények új formátumainak, például hibrid eseményeknek a megvalósítását, ami szélesebb közönséget vonzhat. Ezen kívül a személyre szabott, élményorientált rendezvények iránti kereslet növekedése új utakat nyithat a kreatív rendezvényszervezők számára. Összességében a hazai rendezvényszervezői piac rengeteg kihívással néz szembe, de a szakemberek innovációs képessége és a piaci igényekre való gyors reagálás lehetőségei segíthetnek a jövőbeli sikerek elérésében.

Mostanában úgy érzem – és ez csupán az én véleményem – hogy a világunk egyre inkább felgyorsul, kapkodóvá és zajossá válik, miközben a bizonytalanság és a tervezhetetlenség mindennapjaink része lett. Mintha minden egyszerre zajlana, és már nem is várjuk meg, hogy valami igazán kibontakozzon; a félkész ötletek gyorsan átadják helyüket a javított, továbbgondolt változatoknak. A mesterséges intelligencia megjelenése és a globális kereskedelmi viszonyok folyamatos alakulása mindent áthat. A társadalmunk felfokozott, vibráló közérzete rányomja a bélyegét minden iparág dolgozóira. Ez a nyomás érezhető ügyfeleken, szolgáltatókon és alvállalkozókon egyaránt. Nem szeretném általánosítani, de úgy tűnik, hogy sokan osztoznak ebben az érzésben. Megjelent a bizalmatlanság, a kapkodás, sőt, a kiégés is, amit a home office és a Covid okozott. Elnézést a pesszimista hangvételért, de jelenleg így látom a helyzetet. Ugyanakkor, ha mélyebbre ások az optimizmusomban, azt tapasztalom, hogy az emberek talán szándékosan kezdenek majd lassítani. A rendezvények, konferenciák a közösség építéséről szólnak majd, a digitális világ helyett a valódi emberi kapcsolatok felé fordulunk. Talán nem a folyamatos növekedésről és a még gyorsabb teljesítményről fogunk beszélni, hanem arról, hogy újra felfedezzük az emberi kapcsolatokat, az egymás inspirálását, és a mélyebb, elmélyült munkafolyamatokat. Remélem, hogy ez lesz a jövő iránya. Idővel kiderül.

Milyen eredmények lennének számodra a nemzetközi porondon a siker mércéje? Milyen teljesítményekkel éreznéd úgy, hogy elérted a kitűzött céljaidat?

Célunk, hogy ez a magyar összefogásból született produkció, mint a DM tisztelgése, elérje a lehető legtöbb országot! Konkrétan fogalmazva, óriási öröm lenne számunkra, ha a következő évben legalább három különböző országban bemutathatnánk a 101 Hangot. Hiszünk ebben, és teljes optimizmussal álmodjuk meg a jövőt, hiszen a csapatunk hosszú távra tervez!

Related posts