Nézd, mit hozott a légiközlekedés világa: az olcsó repülés ára idén is megugorhat, és úgy tűnik, ez a tendencia nem áll meg! - Pénzcentrum

Az amerikai légitársaságok optimista hangulatban várják az idei évet, mivel az erős kereslet és a korlátozott kapacitásnövekedés magasabb jegyárakhoz vezethet. A vállalatok vezetői szerint a belföldi és nemzetközi útvonalakon egyaránt emelkedhetnek az árak, miközben az iparág a nyereségességre összpontosít - számolt be a CNBC.
Az áremelkedés nyomai már most is észlelhetőek a vállalatoknál. A Hopper árfigyelő platform statisztikái alapján januárban a belföldi "jó ajánlat" repülőjegyek átlagos ára az Egyesült Államokban 304 dollárra rúgott, ami 12%-os emelkedést jelent az előző évhez képest. Az előrejelzések alapján ez a növekvő tendencia legalább júniusig megmaradhat.
A légitársaságok kapacitásbővítési lehetőségeit számos tényező befolyásolja, amelyek közül kiemelkedik a Boeing és az Airbus új repülőgépeinek késlekedése, a légiforgalmi korlátozások és a pénzügyi nyomás. E problémák együttes hatása miatt a légitársaságok nem képesek jelentős mértékben növelni járataik számát, ami viszont a viteldíjak emelkedéséhez vezet.
Devon May, az American Airlines pénzügyi igazgatója egy nemrégiben adott interjú során megerősítette, hogy "tényleg arra számítunk, hogy a repülőjegyárak emelkedni fognak." A társaság az idei első negyedévben akár 5%-os bevételnövekedést is elérhet a tavalyi év hasonló időszakához képest, miközben a kapacitás valószínűleg stagnál, vagy akár 2%-kal is csökkenhet.
A United Airlines optimista a belföldi piacon tapasztalható kilátásokkal kapcsolatban. Andrew Nocella, a légitársaság kereskedelmi vezetője kifejtette, hogy "a belföldi árképzési helyzet kedvezőbb irányba változik, mivel az alulteljesítő légitársaságok egyre inkább visszavonják a veszteséges járataikat, miközben az üzleti forgalom növekedése is felgyorsul."
A Delta Air Lines az első negyedévre 7-9%-os bevételnövekedést prognosztizál. Glen Hauenstein, a vállalat elnöke kiemelte, hogy különösen az Európába irányuló utak iránt erős a kereslet: "A transzatlanti egységárbevétel várhatóan egyszámjegyű növekedést mutat majd, mivel a kereslet az erős amerikai értékesítési pontok és a szezon meghosszabbítása miatt példátlan csúcsidőn kívüli eredményekre számíthat."
A légitársaságok észlelik, hogy a utazók egyre inkább a kényelmesebb, tágasabb és drágább ülőhelyeket részesítik előnyben. E trendre válaszul például a JetBlue Airways és a Southwest Airlines új prémium ülőhelyek bevezetésével, valamint egyéb kényelmi szolgáltatások nyújtásával igyekeznek fokozni bevételeiket.
Bár az iparág általános hangulata optimista, nem mentes a kihívásoktól sem. A Spirit Airlines például novemberben csődvédelmet kért, és ennek érdekében csökkentette járatainak számát a költségek csökkentése céljából. Ezzel szemben az American Airlines a vártnál nagyobb veszteségeket valószínűsített az első negyedévben, ami részben a tavaly aláírt új munkaszerződésekből fakadó magasabb bérek következménye.
Összességében az amerikai légitársaságok vezetői optimistán tekintenek a 2024-es év elé, bízva abban, hogy a megemelkedett jegyárak és a prémium szolgáltatások iránti fokozódó érdeklődés kedvezően befolyásolja majd pénzügyi teljesítményüket.