Folyamatosan építkezhetnénk az autópályák világában, de sajnos a költségvetésünk nem engedi meg ezt a bőséges fejlesztést.

A jelenlegi futó projektekhez körülbelül 7 milliárd euróval több forrásra lenne szükség, mint amennyivel jelenleg rendelkezésre állunk.

Románia 5,5 milliárd eurót hívhat le infrastrukturális beruházásokra az Európai Unió Szállítás Programjának keretében. A program szabályzata lehetővé teszi a háromszoros túlszerződést, ami azt jelenti, hogy 16,5 milliárd euró értékű beruházásra lehet szerződést kötni a program finanszírozásával. Ennek az értelme az, hogy mivel a beruházások egy része úgysem valósul meg, egy cent se vesződjön el a keretösszegből.

A helyzet az, hogy június 17-én az aláírt szerződések összértéke az elszámolható költségekre 7,7 milliárd euróra rúgott. Ehhez hozzájön még 15,6 milliárd euró értékű igénylés a haszonélvezők részéről, ahogy azt az economedia.ro is megemlíti. Így a végösszeg eléri a 23,3 milliárd eurót, ami azt jelenti, hogy a folyamatban lévő és tervezett beruházások egyes részeinek finanszírozásához nem állnak rendelkezésre uniós források.

A Pro Infrastructură Egyesület véleménye szerint az utóbbi években alkalmazott, "autópályák tömeges építése a közönség megelégedettsége érdekében" megközelítés kudarcnak bizonyult. A civil szervezet szakértői hangsúlyozzák: "Nem várhatjuk el, hogy 5-7 év alatt pótoljuk azt, amit 25-30 év alatt elmulasztottunk megvalósítani."

Dragoș Pîslaru, az uniós alapokért felelős miniszter nemrégiben kifejezte aggodalmát azzal kapcsolatban, hogy a Románia által megkezdett beruházások közül több lassan halad előre. Az Európai Bizottság is figyelemmel kíséri a helyzetet, mivel a túl sok egyidejű projekt megvalósítása kockázatos lehet. Ilie Bolojan miniszterelnök szintén elismerte, hogy a következő években kihívást jelenthet valamennyi projekt finanszírozása, így a kormányprogramban a tervezett beruházások rangsorolása is szerepet kap.

"Figyelmeztetés: Eddig kizárólag az elszámolható költségekről esett szó. A nem elszámolható költségeket teljes mértékben Románia fedezi. További kiadások, újabb lehetőségek, és egyre nagyobb terhelés a költségvetésen" - hívja fel a figyelmet a Pro Infrastructură.

Ráadásul Romániában nem csupán autópályák hiányoznak. "Elengedhetetlen, hogy vasutakat és metróvonalakat építsünk, nem beszélve az ezekhez szükséges járművekről. És mit mondhatnánk a légi közlekedésről és a vízi szállításról? A közlekedés igazi Hamupipőkéiről van szó. Eurómilliárdok tűnnek el, mint a szél. Vajon elbírja mindezt a költségvetés?" - teszi fel a provokatív kérdést a Pro Infrastructură.

Related posts