Tudják már, mit hoz a jövő? Az 1 milliós villanyautó-támogatás véget ért, és most megkezdődött a verseny!

2024 végén véget ér az elektromos autók vásárlását ösztönző, autónként 20 ezer jüanos (kb. 1,1 millió forint) támogatási program. Ennek ellenére a járműgyártók már előre felkészültek, és a 2025 januári határidő előtt egy hónappal már megkezdődött a kínai piacon az árcsökkentési verseny - számol be róla a Totalcar.
A South China Morning Post hongkongi híroldala szerint a kereslet csökkenése már megkerülhetetlen, és a gyártók számára csupán az árcsökkentés maradt a válaszlépésként.
A veszteséges helyzetben lévő vállalatok közül sokan valószínűleg nem képesek majd kiállni az árverseny kihívásait. A BYD már december utolsó hetében megkezdte az árháborút, amikor 11,5%-kal, 99 800 jüanra (5,5 millió forint) csökkentette a Sealion 05 árát egy január végéig tartó promóció keretében. Erre a Tesla is reagált, és 4%-os árcsökkentést hirdetett, amelynek eredményeként 10 ezer jüannal (550 ezer forinttal) olcsóbb lett a Model Y.
A kínai elektromos autógyártók száma körülbelül ötvenre tehető, de ezek közül csupán néhány, mint például a BYD, a Li Auto, valamint a Huawei által támogatott Aito, képes a nyereséges működésre.
A szektor éves gyártási kapacitása 20,2 millió autóra rúg, azonban a belföldi kereslet mindössze 11 millió járműre korlátozódik. Ez azt jelenti, hogy a termelői kapacitásnak csupán 55%-át használják ki.
Az árverseny jelentős mértékben csökkenti a profitárakat, ezért az iparági szakértők és cégvezetők egyre inkább az összefogás szükségességére hívják fel a figyelmet.
A luxusautók piacán a Nio esete jól szemlélteti a kihívásokkal teli döntések következményeit. A vállalat nem hajlandó lejjebb vinni árait a profit megőrzése érdekében, de ez a stratégia súlyos következményekkel járt. 2024 harmadik negyedévében a cég több mint 5 milliárd jüanos veszteséget volt kénytelen elkönyvelni, ami 11 százalékkal meghaladta az előző év hasonló időszakában tapasztalt veszteséget.