A kormány bejelentette, hogy elindít egy új ár-összehasonlító weboldalt, amely célja, hogy segítsen a fogyasztóknak a legjobb ajánlatok megtalálásában. Az innovatív platform lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy könnyedén összehasonlítsák a különböz
Nem sokára, amikor otthon elfogy a vaj, a tej vagy akár a tojás, ahelyett, hogy a különböző kiskereskedelmi láncok online akcióit nézegetnéd, csupán egy különleges weboldalt nyitsz meg. Ezen az oldalon könnyedén áttekintheted az élelmiszerek aktuális árait a különböző üzletek kínálatában, így egyszerűen eldöntheted, hová érdemes elmenni vásárolni. Ez a kezdeményezés a kormány tervei között szerepel, és jövőre valósággá válik.
A szlovákiai ár-összehasonlító platform létrehozása Richard Takáč, a Smer párt mezőgazdasági minisztere által került kezdeményezésre, míg a megvalósításért Ladislav Kamenický pénzügyminiszter vállalta a felelősséget - számol be róla a hnonline.sk.
A projekt zöld lámpát kapott a Fico-kormánytól október elején, amikor a kabinet véglegesítette a konszolidációs csomagot is.
Az ár-összehasonlító platform legutóbbi megvitatása során a parlament pénzügyi és költségvetési bizottsága keddi ülésén került napirendre. A Hospodárske noviny újságírói kíváncsiak voltak arra, hogy milyen témák kerültek terítékre a képviselők körében. Marián Viskupič, az SaS képviselője és a bizottság alelnöke megerősítette, hogy "a rendszer a tervezett formájában fog elindulni". A keddi megbeszélés során tehát nem történt lényeges módosítás a weboldal működésével kapcsolatban.
Viskupič kifejtette, hogy véleménye szerint az ár-összehasonlító rendszer nem nyújt valódi megoldást, és attól tart, hogy inkább a külföldi kiskereskedelmi láncok népszerűsítésére szolgál majd. "Ezenfelül ez a megoldás pénzügyi terheket ró az üzletekre és az államra is" - tette hozzá.
A kormányhivatal weboldalán elérhető információk alapján a pénzügyminisztérium a rendszer kiépítésének összköltségét 168 ezer euróra értékeli. Ebből az összegből az idei évre már elköltik a felét, míg a másik felét a következő évben tervezik felhasználni. 2025-re pedig további 16,8 ezer euróra lesz szükség, amely az éves működési költségek fedezésére szolgál majd.
Az árak nyilvánosságra hozatalának kötelezővé tétele hét jelentős kiskereskedelmi vállalatot érint, amelyek éves bevételük meghaladja a 200 millió eurót. Ezen felül, a kisebb üzletek számára is lehetőség nyílik arra, hogy önkéntesen csatlakozzanak ehhez a kezdeményezéshez.
"Nem ellenezzük ezt az eszközt, de nem tartjuk hatékonynak. Magyarországon például az emberek nem is tudják, hogy létezik ilyen weboldal. Marketing szempontból azonban nem rossz a vállalatok számára" - reagált Martin Krajčovič, a Szlovák Modern Kereskedelmi Szövetség elnöke.
Krajčovič megállapítja, hogy a fogyasztók általában nem szoktak gyakran rákattintani az ár-összehasonlító oldalakra, ugyanakkor a médiában a rendelkezésre álló információkat gyakran felhasználják. Azt azonban még nem lehet biztosan tudni, hogy ez a folyamat mennyibe fog kerülni a vállalkozások számára. Krajčovič véleménye szerint Magyarországon a kezdeti költségek cégenként több tízezer euróra rúgnak.
Az élelmiszer-láncoknak 20 élelmiszer árát kell majd megjelentetniük, és ahogy Viskupič elmondta, a lista bővítése jelenleg nincs napirenden, bár a pénzügyminisztérium ezt a jövőben nem zárja ki. Ha egy kereskedő nem árusít egy adott terméket, egyszerűen nem tünteti fel az adatok között.
Az árak nyilvántartásával kapcsolatos jogszabályváltozás 2025. január 1-jétől válik érvényessé. A cégeknek legkésőbb 2025. július 1-ig kell benyújtaniuk az árképzési adataikat, és ugyaneddig az időpontig a pénzügyminisztériumnak is közzé kell tennie a releváns információkat.
A projektet Viskupičhoz hasonlóan kritizálta a Szlovák Köztársaság Munkaadói Szakszervezetei és Szövetségei is. Az alelnök, Rastislav Machunka szerint alacsonyabb árkategóriában csak a külföldi élelmiszerek tudnak majd versenyezni. Erre már a Szlovák Modern Kereskedelmi Szövetség is figyelmeztetett. "Láttuk ezt Magyarországon és Görögországban is, ahol körülbelül öt éve működik hasonló rendszer. Ez a vásárlások koncentrálódásához vezetett a legnagyobb hálózatokban, és növelte a fogyasztók érdeklődését a saját márkás termékek iránt" - szemlélteti Krajčovič.
Richard Takáč mezőgazdasági miniszter véleménye szerint egy lehetséges megoldás lenne, ha az ár-összehasonlító weboldalakon kizárólag Szlovákiában előállított élelmiszerek szerepelnének. Erről a témáról október elején tartott sajtótájékoztatón beszélt. "Ez az én javaslatom a diskurzushoz. Talán kiderülne, hogy számos kereskedelmi lánc valójában nem kínál túl sok szlovák terméket" - fogalmazott.