Vajon elegendő lesz a védekezésük? Ezzel próbálja meg elkerülni a Google, hogy a vállalkozását darabokra törjék a folyamatban lévő jogi eljárás során.

Miközben az Egyesült Államok igazságügyi minisztériuma nyomást gyakorol a Google-ra, hogy adja el a Chrome böngészőt, a techóriás inkább árnyaltabb stratégiákkal próbálja enyhíteni monopolhelyzetét - kényszerűségből.
Augusztusban egy amerikai bíró megállapította, hogy a Google illegálisan alakított ki és tartott fenn monopóliumot a keresési és hirdetési piacon. Az ügy indítója az amerikai Igazságügyi Minisztérium (DOJ) volt, amely 2020-ban indított pert a Google anyavállalata, az Alphabet ellen, amiért a vállalat a keresőpiac körülbelül 90 százalékát uralja.
Az Alphabet legújabb jogi beadványában számos javaslatot tett, amelyek közül az egyik különösen figyelemre méltó. Ez a javaslat azt állítja, hogy a Google hatalmas összegeket invesztált abba, hogy terméke legyen az alapértelmezett keresőmotor az okostelefonok böngészőiben. Ezt a gyakorlatot az amerikai bíróság augusztusi döntésében is kiemelték, mint az egyik legvitatottabb témát.
Ez a helyzet az Apple-t is érinti, hiszen az Alphabet hatalmas összegeket fizet azért, hogy a Google legyen a Safari böngésző alapértelmezett keresője. (Az Európai Unió digitális piacokról szóló jogszabálya, a DMA, azonban ezt már megváltoztatta: tavasszal először, majd az iOS/iPadOS 18.2 frissítését követően a felhasználóknak ismét lehetőségük nyílt arra, hogy egy véletlenszerűen megjelenő képernyőn válasszanak alapértelmezett keresőt.)
A beadványában a cég továbbra is kitart az ilyen szerződések megtartása mellett, de néhány dologgal kapcsolatban változtatnának. Az egyik, hogy a különböző platformokhoz és böngészési módokhoz különböző keresőmotorokat lehetne rendelni - ez egy érdekes felvetés, és jó kérdés, hogy a gyakorlatban mégis mire gondolnak ezzel kapcsolatosan.
Az a javaslat azonban már érthetőbb, hogy a partnereik legfeljebb 12 havonta megváltoztathatnák az alapértelmezett keresőmotort. (Más kérdés, hogy ki váltaná le a Google-t manapság valami másra.)
A BBC hangsúlyozza, hogy a Google által most bemutatott ajánlások teljesen ellentétesek az amerikai igazságügyi minisztérium (DOJ) novemberben tett javaslatával. Az utóbbi ugyanis azt kérte a bírótól, hogy kényszerítse a vállalatot a bevételmegosztási megállapodások megszüntetésére.
Sőt, a DOJ azt is el szeretné érni, hogy a cég adja el a Chrome böngészőt.
Az ügy valószínűleg még messze van a befejezéstől, és újabb meglepetések is várhatóak benne. A döntésre várhatóan 2025 augusztusában kerül sor.
Eközben egy új versenytárs lépett a színre: az OpenAI által fejlesztett ChatGPT most már keresőként is elérhető, és ráadásul ingyenesen használható.