Egy jelentős iparág figyelmeztet a gazdasági kockázatokra, amelyek komoly hatással lehetnek a jövőbeli működésére. A piaci ingadozások, a globális ellátási láncok sérülékenysége és a változó fogyasztói igények mind olyan tényezők, amelyekre érdemes odafig
A Magyar Reklámszövetség (MRSZ) optimistán tekint a jövőbe, remélve, hogy a 2026-os adócsomag végső verziójában a reklámadó legalább egy évre újabb felfüggesztést nyer, és végül véglegesen eltörlik.
Ez a lépés több ezer hazai és Magyarországon működő kommunikációs cég - hirdetők, médiumok, reklám- és kommunikációs ügynökségek - érdekeit szolgálná, és elsősorban a fogyasztók, valamint a hazai gazdaság élénkítése miatt lenne fontos.
Az október 2-án bemutatott őszi adócsomag kezdetben egy évvel hosszabbította meg a reklámadó felfüggesztését, azonban a későbbi, október 14-i módosítás már csupán fél évre vonatkozik. A jelenlegi 0 százalékos adókulcs, amely 2019 júliusától van érvényben, 2026. június 30-ig maradhat érvényben.
A Reklámszövetség folyamatosan hangsúlyozza, hogy a reklámadó bevezetése óta a visszaállítása és fenntartása súlyos negatív következményekkel jár a gazdaság fejlődésére nézve.
Megakadályozza a fejlődést, veszélyezteti a gazdasági stabilitást, fokozhatja az inflációt, és hosszú távon komoly kockázatot jelent a média, a reklám- és kommunikációs szektor fenntartható működésére, ami elengedhetetlen a magyar gazdaság egészséges növekedése szempontjából.
A reklámadó 7,5%-os kulcsának visszaállítása komoly hatásokat gyakorolhat nem csupán az iparágra, hanem a magyar gazdaság egészére és a fogyasztókra is. A reklámipar kulcsszerepet játszik a gazdasági növekedésben: minden egyes reklámra elköltött forint körülbelül 6 forintnyi GDP-növekedést generál. Noha az iparág 2024-re végre kis mértékben fellendült, a reklámadó visszaépítése gátat szabhat ennek a pozitív trendnek, és tovább csökkentheti a hazai médiaköltések arányát a nemzetközi szinthez viszonyítva.
Korábbi felmérések szerint a kommunikációs szektor legfontosabb szereplőinek több mint 80 százaléka állítja, hogy a 0 százalékos reklámadó segítette őket átvészelni az elmúlt évtizedek komplex válságait. Több mint 65 százalékuk szerint a reklámadó visszaállítása jelentős terhet róna a működésükre.
A hazai médiapiac szereplői jelenleg is jelentős hátrányban állnak a globális digitális platformokkal szemben. A reklámadó újbóli bevezetése tovább súlyosbítaná ezt a helyzetet, komoly fenyegetést jelentve számos ismert magyar médiavállalkozás fennmaradására.
A Magyar Reklámszövetség álláspontja szerint a hazai kommunikációs szektor potenciálisan képes lehet arra, hogy jelentős regionális központtá fejlődjön, amit az MRSZ és az EY által készített idei tanulmány is megerősít. Ugyanakkor a reklámadó újbóli bevezetése komoly akadályt gördíthet a fejlődés elé. A szövetség hivatalosan is kezdeményezte a kormányzati szakmai párbeszédet, remélve, hogy olyan megoldások születnek, amelyek egyaránt figyelembe veszik a hazai gazdaság és a kommunikációs ipar érdekeit.


