Vajon a McLaren kálváriája új szabályváltozások kezdetét jelzi?
A McLaren csapatfőnöke szerint elképzelhető, hogy az FIA módosítani fogja a szabályrendszert, és ezzel a felügyelőknek szélesebb döntési jogkört ad a büntetések kiszabásában bizonyos kihágások esetén.
Lando Norris és Oscar Piastri Las Vegasban sajnálatos módon a kopólemezek túlzott elvékonyodása miatt kerültek nehéz helyzetbe. Az autók vártnál erősebb pattogása okozta a problémát, annak ellenére, hogy a McLaren eredetileg úgy tervezte, elegendő tartalékot hagyott a hasmagasság beállításánál. Amint kiderült, hogy gond van, mindenki számára világossá vált, mi várható: a műszaki szabályok megszegése automatikus kizárást von maga után, így nem meglepő, hogy ez a helyzet is hasonló sorsra jutott.
A padlólemezek 1994-es bevezetése óta most először fordult elő, hogy a verseny utáni mérések során már a hetedik és nyolcadik alkalommal derült fény arra, hogy a megengedettnél vékonyabb kopólemez került használatra. Az előző esetek közül kettő 1994-ben, míg a maradék négy 2023-tól napjainkig terjedően történt. Eddig minden ilyen eset diszkvalifikációval zárult, de lehet, hogy a jövőben ez a tendencia megváltozik.
Bár a kopás mértéke viszonylag alacsony volt, és mindössze egy helyszínen figyeltek meg eltérést, a szabályok világosan megfogalmazottak: a hátsó kopólemezeknek minden egyes ponton minimum 9 mm vastagságúnak kell lenniük. Érdekesség, hogy a versenyzési vagy pénzügyi normákhoz képest ebben az esetben nem alkalmazzák az arányosság elvét a büntetések kiszabásánál - nyilatkozta Andrea Stella a McLaren hivatalos közleményében.
Nem állítható, hogy kizárólag a McLaren járművei sértették meg a szabályokat Las Vegasban, de ez még nem indokolja a csalás vádját.
Az FIA is elismerte, hogy a jövőben foglalkozni kell az arányosság hiányának problémájával. Célunk, hogy elkerüljük, hogy apró, véletlen technikai kihágások aránytalanul súlyos büntetéseket vonjanak maguk után, különösen, ha ezek csupán minimális teljesítményelőnyt biztosítanak. Fontos hangsúlyozni, hogy a szabálysértés nem szándékos volt, és nem állt szándékunkban kijátszani az előírásokat; ráadásul enyhítő körülmények is felmerültek az ügyben.
Stella tehát arra utalt, hogy míg egy vitatott manőver esetén különböző mértékű időbüntetéseket vagy hátrasorolásokat alkalmazhatnak, lehetséges, hogy a jövőben az FIA a műszaki szabálytalanságokkal kapcsolatban is engedékenyebb megközelítést fog alkalmazni. Jelenleg ez az elképzelés azonban csupán elméleti síkon létezik, hiszen az F1 Commission üléseiről még nem érkezett információ arról, hogy a téma napirendre került volna.



